Wednesday, April 18, 2012

Darah Ayam Semasa Mengoreng

Betol ker ke kalo kita masak ayam.. tapi ada darah mengalir mean ayam tidak disembelih dengan sempurna atau sembelihan tu tidak betul.

huh huh huh camne nie... I selalu goreng ayam mesti je ada darah mengalir..


ayam goreng masa kat CH


Masalah nye menda ni bukan berlaku pada ayam fresh sahaja.. sumtimes pada ayam crispy,super crispy dll.. kira yang sejuk beku la..


Sumber dari blog Akma81 :
"Pada kebiasaan penyembelihan, darah akan mengalir keluar dengan laju dan mngurangkn sakit, jika masih ade darah itu yang mngalir mungkin kaedah penyediaan ayam yg terlalu ringkas/cepat utk memenuhi keperluan pasaran sehingga ayam itu masih berdarah. Namun ada pendapat diri org2 tua mengatakan tanda ayam itu disembelih dgn betul adalah tiada lagi darah keluar, jika ragu2 seeloknya hindarkan membeli ayam sebegini kerana ianya termasuk dalam benda2 syubhah (ragu2 hukumnya). Benda syubhah harus dielakkan oleh muslim.  "

Sumber dari SuaraPeopleDotCOm :
"Darah kelihatan pada ayam atau daging yang telah di masak adalah dibolehkan(dimaafkan). Apa yang haram ialah darah yang mengalir."


Pada I kalo kita ragu ragu better jangan makan ayam yang berdarah tu terutama kalo kita beli dari sumber yang tak diketahui macam kat pasarraya/supermarket bukan islam.. Seeloknya beli ayam dari sumber yang dipercayai.. Sebaik baik nya kedai melayu or pasar tani/malam..




Sumber : Akma81
              SuaraPeopleDotCom

0 Comments:

Post a Comment